2010. január 26., kedd

Ujra Chile - Torres del Paine Nemzeti Park

Ujabb hataratlepesen vagyunk tul, januar 19-en ismet Chile foldjere erkeztunk (itt delen mar elegge keskeny mindket orszag, es a hatar menten haladva ide-oda cikazik az ut. Puerto Natales varosba utaztunk, mely a Csendes oceanon halado chilei kompok deli vegallomasa, illetve a Torres del Paine Nemzeti Park kapuja.
Osszesen 6 napot es 5 ejszakat toltottunk a termeszetben, sokat turaztunk, hatunkon a "hazunkkal" (sator, halozsak, es 6 napi elelem). Nagyon szep a kornyek, kekeszold kristalytiszta vizu tavak, sebes folyasu gleccserszinu folyok es patakok, zold mezok, bonszaj-szeru szelfutta fak, mindenfele piros es lila eheto bogyok (Adam kedvence egy mini almara emlekezteto piros gyumolcs volt) es persze havas sziklas hegyek. Itt a Paine-masszivumban a hegyek nem olyan magasak, mint az Andok eszakabbi reszen, de nagyon vadak. Koszonheto az eghajlatnak: folyton eros szel fuj, sok a csapadek (mi is kaptunk belole boven), es nagyon hirtelen valtozik a napos-szeles-esos-viharos ido. Neha egy nap alatt megmutatja magat mind a negy evszak, ezt mi is tapasztaltuk. Szerencsesnek mondhatjuk a turankat, mert a sok eso es szel mellett azert a napsutest is elveztuk :)
A Park fo latvanyossaga a Cuernos del Paine, szarv formaju sziklakbol allo hegycsoport. A sziklak alja vilagos, sima, szinte fuggoleges granitfal, a tetejuk pedig sotet, uledekes, szabdalt kozet, nagyon erdekes es egyedi latvanyt nyujtanak (szep idoben termesztetesen...).
A masik fo celpont, a park nevadoja, a Torres del Paine, mely harom granittoronybol all. Ezeket a sziklakat is volt szerencsenk napsutesben megcsodalni. Talan a Dolomitokbol ismert Drei Zinne-hez lehet oket hasonlitani.
Itt is jartunk egy hatalmas gleccsernel, a Glaciar Grey-nel, mely mereteit tekintve nem sokkal maradhat el a Perito Moreno-tol. Ez is egy zoldeskek toban folyatotdik, szinte tengerszintre erve (kb. 100 m-en vagyunk), a befolyasnal egy "Nunatak" magasodik a viz es a jeg hataran (egy zold sziget-hegy-oazis).
Az ide erkezo turazok altalaban ket utvonal kozul valasztanak: a nagy Paine kor, illetve a kicsit rovidebb, eszaki reszt kihagyo "W" trek, ami a fobb latvanyossagokat erinti, s nevet az utvonal formajarol kapta. Mi ezt a masodikat valasztottuk, katamarannal erkeztunk egy tavon keresztul, majd 6 nap mulva, tobb volgyon es dombon athaladva a park tuloldalan szalltunk buszra. Itt most van nyar, azaz foszezon, de az utikonyv figyelmeztetese ellenere nem volt tulzsufolt az osveny, es satorhelyet is talaltunk mindig (csak kijelolt helyen lehet taborozni, nehol penzert, nehol ingyen).
Szivesen maradtunk volna meg, de sajnos elfogyott a kajank, s a park teruleten csak par helyen lehet vasarolni, azt is eleg dragan. Kepeket hamarosan valogatunk es kozzeteszunk.